När man går på restaurang är det lätt att man svävar iväg och beställer både en stor huvudrätt och en efterrätt. Det kan alltså vara svårt att äta hälsosamt när man går ut och äter. Vi säger inte att du aldrig får unna dig men om du fortfarande vill vara nyttig finns det några knep som du kan ta till.

Var inte rädd för att fråga

Om du vill vara säker på vad du beställer kan du alltid fråga servitören exakt vad rätten innehåller. De flesta har idag väldigt bra koll på vad de serverar eller så kan de alltid höra med kocken. Var inte heller rädd för att fråga om du får plocka bort något på rätten. Det är du som gäst och det kostar ingenting att fråga.

Beställ inte för mycket

Om du vill hålla igen lite bör du satsa på max två rätter. Du kan välja att skippa antingen förrätten eller efterrätten. Vi lovar att du kommer bli mätt ändå och att kaloriintaget blir betydligt mindre. Ett annat tips är att skippa brödet då det mestadels består av tomma kalorier. Det finns också risk att du äter dig mätt och inte får i dig tillräckligt av den hälsosamma maten.

Beställ rätter som är rika på frukt och grönt

Frukt och grönt är a och o när det kommer till en hälsosam kost. Håll därför utkik på menyn efter rätter som är rikt på detta. Det betyder inte automatiskt att du måste beställa en sallad. Oftast finns det ett brett utbud av rätter som har härliga grönsaker vid sidan av resten av maten. Fråga i restaurangen om det inte framgår av menyn.

Recommended Posts