Vill du lägga om din kost och bli mer hälsosam? I så fall finns det vissa livsmedel som du alltid bör ha hemma i köket eller se till att få in i din kost. Vi tipsar om några av dessa här.

Äpplen och bönor

Visste du att äpplen faktiskt är en av de hälsosammaste frukterna som finns? Du kan enkelt kombinera in äpplen i en sallad eller som ett snack mellan måltider. Dock är de inte riktigt hälsosamma om de äts som ingrediens i en paj. Bönor är ett annat livsmedel som du ska satsa på om du vill äta hälsosamt. De är väldigt mångsidiga och går att variera i all oändlighet. Du kan ha dem som ingrediens i en sallad eller på din frukostmacka. Det finns dessutom flera olika sorter så du fylla hela skafferiet med flera olika varianter.

Broccoli och tomater

Det finns flera studier som säger att broccoli hjälper till att minska risken för olika typer av sjukdomar med hela 26 %. Dessutom kan de ätas på flera olika sätt. Om du vill ha ut mest näring ska du dock ångkoka dem. Det är bra att introducera broccoli i dina barns kost så tidigt som möjligt så de också får i sig alla nyttiga ämnen. Tomater är känt för att vara ett bra skydd mot diverse hjärt- och kärlsjukdomar. Det är dessutom en riktigt god och färgglad grönsak som går att använda till det mesta. Den kan ätas rå, stekas, ugnsbakas, ja det mesta helt enkelt.

Ägg och lax

Äter du ett ägg till frukost kan du räkna med att gå i dig alla näringsämnen som behövs för dagen. Dessutom finns det knappast ett så mångsidigt livsmedel som just ägg. Det passar både till frukost, lunch och middag och är perfekt om du vill leva nyttigt. Lax kommer också högt på listan eftersom det är en av de bästa källorna till omega-3 vilket är otroligt viktigt för kroppen. Dessutom innehåller lax även väldigt höga halter av D-vitamin. Om du av någon anledning inte äter lax bör du kolla upp hur du kan få i dig omega-3 på annat sätt. Det är inte omöjligt att du måste komplettera med någon form av kosttillskott för att vara säker på att du får i dig tillräckligt med näring.

Recommended Posts